Dzień dobry!
Tym wpisem chciałam zwrócić Waszą uwagę na ochronę przedsiębiorców w sieci – dla równowagi 🙂 Bardzo dużo mówi się o ochronie konsumentów. Wzrasta też świadomość prawna osób fizycznych korzystających z platform internetowych.
Ale czy profesjonaliści również są świadomi swoich praw?
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 czerwca 2019r. w sprawie propagowania sprawiedliwości i przejrzystości dla użytkowników biznesowych korzystających z usług pośrednictwa internetowego obowiązuje już od ponad dwóch tygodni. I choć od 12 lipca administratorzy platform internetowych są zobowiązani do jego stosowania, a tym samym do odpowiednich zmian w regulaminach – mam wrażenie, że tylko wąskie grono osób ma świadomość nowych przepisów w tym zakresie.
Cel rozporządzenia: ochrona przedsiębiorców w sieci
Przede wszystkim to ochrona praw przedsiębiorców – profesjonalistów (mikro, małych i średnich przedsiębiorstw) – korzystających z usług różnych platform internetowych za pomocą których oferują klientom swoje usługi czy towary.
Założeniem ustawodawcy unijnego jest stworzenie jasnych, czytelnych i przede wszystkim przewidywalnych warunków funkcjonowania wyszukiwarek i platform internetowych, takich jak: Amazon, Allegro ale też Facebook czy Instagram.
Nowe regulacje mają zapobiegać przede wszystkim sytuacjom, w których administratorzy platform swobodnie zmieniali i narzucali przedsiębiorcom niejasne warunki korzystania ze swoich usług. Niejednokrotnie takie praktyki – jak zamykanie czy zawieszanie kont – w rezultacie skutecznie ograniczały możliwość prowadzenia działalności przez przedsiębiorców na danym portalu internetowym.
Nowe obowiązki dostawców usług internetowych – jak rozporządzenie chroni przedsiębiorców?
To, co w szczególności powinno zainteresować użytkowników biznesowych platform internetowych, to przede wszystkim:
- obowiązek dostawców usług do jasnego i precyzyjnego określania warunków korzystania ze swoich usług – zwłaszcza w kontekście zawieszenia czy usunięcia konta przedsiębiorcy. W takiej sytuacji administrator platformy jest zobowiązany do uzasadnienia swojej decyzji – a wcześniej, na co najmniej 30 dni przed jego usunięciem – musi wystosować do przedsiębiorcy ostrzeżenie;
- powiadomienie o zmianach wprowadzanych do regulaminów i warunków świadczenia usług z co najmniej 15-dniowym wyprzedzeniem. Jeśli natomiast zmiany będą wymagały od przedsiębiorcy podjęcia działań by dostosować się do np. nowych wymogów technologicznych – dostawca usług internetowych zobligowany jest do odpowiedniego wydłużenia terminu wprowadzenia zamian;
Ważna uwaga: o zmianach przedsiębiorcy muszą być powiadomieni na trwałym nośniku – czyli w wersji papierowej, ale także zapisanej na nośnikach informatycznych – takich jak pendrive, płyta CD czy w wiadomości e-mail.
To znacząca zmiana w świetle obecnej praktyki wyświetlania zmian jedynie na stronach dostawców usług.
- wyrównanie szans pomiędzy przedsiębiorcami oferującymi swoje usługi czy produkty na platformach internetowych, na których również ich administratorzy oferują własne usługi czy produkty – przez zobowiązanie ich do informowania o przewagach swoich produktów czy usług. Zasadniczo celem jest uniknięcie sytuacji, w której dostawcy usług posiadając informacje w zakresie sprzedaży i narządzi przedsiębiorców – wykorzystując je do lepszego promowania własnych usług czy produktów;
- informowanie o dodatkowych kanałach dystrybucji oraz ewentualnych programach partnerskich, z których mogą korzystać również przedsiębiorcy;
- co istotne – dostawcy usług są również zobowiązani do zamieszczania w regulaminach czy warunkach usług informacji w jakim zakresie te warunki wpływają na korzystanie z praw własności intelektualnej przysługujących przedsiębiorcy;
Faktyczna ochrona przedsiębiorców w sieci – pozasądowe rozstrzyganie sporów
Rozporządzenie wprowadza też nowe narzędzia, które mają umożliwić przedsiębiorcom składanie skarg i reklamacji. Do tej pory bowiem jedyną możliwością reakcji przedsiębiorcy na działania platform internetowych czy wyszukiwarek było dochodzenie roszczeń przed sądem.
Teraz natomiast ustawodawca unijny oddał w ręce przedsiębiorców instrument, jakim jest wewnętrzny system rozstrzygania skarg i reklamacji, jaki musi wprowadzić każdy administrator platform internetowych. Co więcej – dostawca usług jest zobowiązany do informowania o funkcjonowaniu systemu – ilości rozpatrywanych spraw, sposobie i terminie ich załatwienia. Natomiast co najmniej raz w roku musi ten system również zweryfikować i w razie potrzeby usprawnić.
A co z sankcjami?
Również w tym zakresie ustawodawca unijny wychodzi powoli na przeciw przedsiębiorców. Jeśli dostawcy usług będą stosowali postanowienia niezgodne z wytycznymi rozporządzenia – zostaną one uznane za nieobowiązujące.
Dodatkowo, by wzmocnić pozycję przedsiębiorcy w relacji do dostawcy usług – organizacje non-profit oraz stowarzyszenia zyskały uprawnienie do występowania w imieniu przedsiębiorców – w tym przed sądami.
Państwa Członkowskie mogą również nadać stosowne uprawnienia organom publicznym do rozpatrywania skarg przedsiębiorców na nieprzestrzeganie przepisów przez administratorów platform.
Komisja Europejska zobowiązała się do monitorowania stosowania rozporządzenia, a także do śledzenia relacji pomiędzy administratorami internetowymi a użytkownikami biznesowymi. Wciąż jeszcze wiele kwestii w tej tematyce nie zostało uregulowanych.
A jakie jest Twoje zdanie na ten temat? 🙂
{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }